Thursday, January 24, 2013

PROGRAM BICARA WANITA SEMPENA MAULIDUR RASUL 1434H


Satu program PROGRAM BICARA WANITA SEMPENA MAULIDUR RASUL 1434H  telah diadakan sempena Keberkatan Maulidur Rasul ini.

Menelusuri sirah nabi Muhammand SAW sepanjang hidupnya, membuatkan kita berbangga kerana diutus nabi akhir zaman seperti baginda. Perjuangan yang nabi lalui tidak pernah mudah jalannya, pelbagai onak duri terpaksa diredahi, demi menegakkan kalimah Allah Maha Pencipta. Tanggal 12 RabiulAwal, Tahun Gajah dilahirkan dengan sambutan yang luar biasa meriahnya, baik di bumi mahu pun di langit, semuanya meraikan kelahiran nabi Muhammad pembimbing umat ini.

“Tidaklah Muhammad itu bapa bagi seseorang dari kalangan kamu akan tetapi dia adalah rasul Allah dan penutup para rasul”. (Surah al-Ahzab: ayat 40)


Tanggal 24 Januari 2013 bersamaan 12 Rabiul Awal 1434H. Syukur pada Ilahi, kita diberi kesempatan untuk menyambut Maulidur Rasul. Meskipun sambutan tidak disambut pada zaman nabi dan para sahabat, tetapi bermulanya sambutan ini ketika zaman tabiin. Sambutan ini diadakan dengan pelbagai tujuan, antaranya adalah untuk mengimbau kembali sirah perjalananan Rasulullah SAW. 
















“Sesungguhnya adalah bagi kamu pada Rasulullah itu teladan yang baik; Bagi barangsiapa yang mengharapkan Allah dan Hari Kemudian dan yang banyak ingat kepada Allah.” (Surah al-Ahzab: ayat 21) 

Insya-Allah, dengan segala qudwah yang baik, pencorak akhlak yang terbaik dan mampu memukau mata serta hati kita semua dan membuatkan hati kita ingin mencontohi baginda demi kesatuan ummah. Moga-moga setiap tindakan kita untuk memuliakan baginda ini mampu menjadi bukti, agar kita menjadi salah seorang yang akan diberi syafaatnya oleh baginda di padang mahsyar nanti.